شناسایی ارزشهای بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر
- نویسنده لیلا بیرق دار
- استاد راهنما ابوالقاسم دادور
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش بر روی شناسایی ارزش های بصری نقشمایه های گلیم قشقایی و کاربرد آن در طراحی نشانه، تمرکز دارد. نقوش و طرح های گلیم قشقایی برپایه ی فرم های هندسی وبسیار ساده وزیبا آفریده شده اند ومضامینی بس عمیق وارزنده دارند. هدف از چنین پژوهشی، شناخت این نقشمایه ها وبررسی ارزشهای بصری این نقوش وچگونگی کاربرد آنها در طراحی نشانه برای موسسات فرهنگی و تجاری که فعالیتی مرتبط با گلیم دارند، می باشد. به نظر می رسد فرم ورنگ این نقشمایه ها قابلیت های گرافیکی لازم را برای طراحی نشانه دارند و می توانند الهام بخش وراه گشای طراحان گرافیک باشند. امروزه یکی از دغدغه های جامعه ی طراحان گرافیک دستیابی به گرافیک ملی و با هویت ایرانی است و یکی از روش های رسیدن به این مقصود شناسایی و به کارگیری عناصر سنتی و بومی است. متأسفانه تا کنون در عرصه ی گرافیک آثار اندکی با تکیه بر ارزشهای بصری نقوش گلیم طراحی شده است.شاید عدم شناخت کافی از نقوش و ساختار بصری آن ها،دلایل این بی توجهی باشد. این منبع تصویری غنی ، طراحان را از تکرار و تقلید ازنشانه های غربی بی نیاز می سازدو سبب متمایز شدن نشانه های گرافیکی ما از دیگر کشورها می شود. در اکثر نقشمایه ها خلاصه نگاری و چکیده نگاری در قالب فرم های هندسی ونگارش خطوط عمودی ، افقی ومایل با زوایای 25 و90 درجه که نوع تکنیک بافت سبب ساز آن است، دیده می شود. این نقشمایه ها ارائه ای انتزاعی و نمادین دارند که چشمگیرترین ویژگی بصری آنها تقارن،ریتم،تلفیق فضای مثبت ومنفی ودر برخی از نقوش عدم قرینگی است. این ویژگی ها بر قابلیت گرافیکی نقوش برای استفاده در طراحی نشانه تأکید میورزد. داده های این پژوهش به صورت توصیفی _تاریخی و ابزار گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد
منابع مشابه
تبارشناسی شعرزندگی در فضای بصری گلیم و گبه قشقایی
دستبافت های ایل قشقایی نماینده سرگذشت، فلسفه و هنر آن هاست و طراحان باذوق آن ها تفکر و اندیشه ی صدها هنرمند که فشارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی را با خلق و خوی صبورانه و صوفیانه تحمل کرده و تجربه آموخته اند. این رساله سعی دارد که به بررسی فضای بصری( نقش و رنگ) این دستبافته ها با استفاده از روش تبارشناسی بپردازد. و بیشتر به دنبال این مسأله است که تأثیر زندگی مردمان قشقایی، به ویژه زنان این...
شناسایی ارزشهای بصری و گرافیکی نقوش دستبافتههای ایل قشقایی فارس
در این پژوهش ابتدا ویژگیهای نقشپردازی گلیم مورد بررسی قرار گرفته و سپس نقوش، دستهبندی و تحلیل شدهاند. سؤالی که در این پژوهش مطرح است، چگونه قدمت برخی نگارههای گلیم قشقایی فارس از «سپیده دم تاریخ» بس فراتر رفته، تا به امروز جاویدان مانده؟ هدف از گردآوری این نقوش شناسایی گنجینه گرانبها و کاربردشان در هنر امروز است که در فرهنگ و هنر ایرانی حائز اهمیت میباشد و باعث زنده نگهداشتن این نقوش د...
متن کاملنشانه شناسی ارزشهای بصری تقویم در ایران
نوشتار بـر پایه پـژوهشی تحت عنوان ((نشانه شناسی ارزشهای بصری تقویم در ایران)) تنظیم شده است . تحقیق حـاضــر در راستـای طرح پـــژوهشی در خصوص تقویم و تصاویر تقویم تهیه شده است . هـدف اصلی آن بــررسی پیدایش تقویم به طور عــــرضـی و تطبیقـی با تصاویرو نمادهای تصویری به منظور شناخت سریع و ساده اساطیر و نمادهای ایرانی و تاثیرآنها در تقویم و روزها و ماههای ایرانی است. پس از پژوهش در باب نمادها به این...
15 صفحه اولعوامل موثر بر شکل گیری و پیدایش نقوش گلیم قشقایی
The designs and motifs of Qashqa’i gelims betray in a sense their weavers’ creative minds, high intelligence, unwavering efforts, great ability, graceful spirit, and deep thought. Understanding the meanings of these motifs and designs will help us become more familiar with the religious beliefs of the Qashqa’i people, the true meaning of their lives, their myths, traditions an...
متن کاملبررسی نقشمایه های گلیم سیرجان
در طول تاریخ انسان برای حفظ خود در برابر تغییرات اقلیمی و فصلی از بافتن پارچه، البسه، زیرانداز و حتی مصارف تزئینی ناگزیر بوده است. تولیدات نساجی در خلال هزاران سال از روش های ساده بافندگی بوسیله در هم بافتن الیاف گیاهی و حیوانی تا بافندگی با دستگاه های پیچیده کامپیوتری پیشرفت کرده است. آنجا که نقوش صنایع دستی هر ملتی - به عنوان کهن ترین و اصیل ترین نقوش - نشان دهنده اعتقادات ، باورها و افکار ...
بررسی نقوش گلیم قشقایی و کاربرد آن در گرافیک- پروژه عملی: تصویرسازی
هنر و صنایع دستی روستاییان و عشایر، منابع بسیار غنی و مناسبی برای مطالعه ی تاریخ هنر کشورمان از زمان گذشته می باشند. ایل قشقایی یکی از ایلات استان فارس است که بخش اعظم گلیم های این استان توسط آن ها بافته می شود. گلیم های قشقایی دارای رنگ های تند و شاد به همراه نقوشی ساده و هندسی اند.?چه خوب است این نقوش زیبا بیشتر شناخته شود و از لحاظ سیر تحول تاریخی و همچنین از نظر ارزش های بصری و اصول گرافیک ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023